אפקטים לגיטרה: דיסטורשיין ואוברדרייב
מהו דיטורשיין, מהו אוברדרייב, מה ההבדל ביניהם, איך מכוונים דיסטורשיין
במגבר או בפדאל ואיך בכלל הם נשמעים ….
האוברדרייב והדיסטורשיין הם האפקטים הכי בסיסיים,פופולאריים ואהובים על ידי כל נגני הגיטרה.
האוברדרייב הוא סאונד נקי עם קצת לכלוך שאפשר לשמוע גם את הקלין של הגיטרה מבעד ללכלוך.
הדיסטורשיין זה השלב הבא אחרי אוברדרייב וזה סאונד הרבה יותר מלוכלך עם הרבה ססטיין ,
זה הצליל המלוכלך שאפשר לשמוע בגיטרות רוק ומטאל אך לא רק,אפשר לשמוע אותו כמעט בכל סגנון.
סאונד הדיסטורשיין / אוברדרייב נוצר כאשר מעלים במגבר (או בפדאל) את הגיין.
בדרך כלל במגבר / פדאל יש שני כפתורים, ווליום ו-גיין, שכביכול משפיעים על הווליום אך תפקידם שונה אחד מהשני וחשוב להבין את ההבדל ביניהם.
הגיין הוא בעצם השלב הראשון שהסיגנל עובר בו במגבר,זה הפראמפ של המגבר.
הגיין קובע מה תהיה רמת ההגברה של סיגנל הגיטרה.
כשהגיין נמוך נקבל קלין סאונד וכשהגיין גבוה נקבל אוברדרייב.
הכפתור השני ,הווליום,הוא פשוט וסת עוצמה,תפקידו להגביר ולהנמיך את עוצמת המגבר. (כפתור ווליום רגיל) ההבדל ביניהם הוא שהגיין הוא עוצמת הכניסה של הגיטרה למגבר והווליום הוא עוצמת היציאה (עוצמת הסאונד הכללי) של המגבר.
דיסטורשיין ואוברדרייב במגבר
כדי לקבל קלין סאונד במגבר, הגיין צריך להיות נמוך והווליום ,לפי הצורך.
כדי לקבל אוברדרייב / דיסטורשיין,הגיין צריך להיות יותר גבוה והווליום לפי הצורך.
ככל שהגיין יהיה יותר גבוה נקבל סאונד יותר מלוכלך.וככל שמעלים את הגיין צריך להוריד את הווליום בהתאמה.
רצוי לסגור את הווליום (או ממש להנמיך) לפני שמעלים את הגיין ורק אח"כ להגביר עד לרמה
הרצויה כדי לא לחטוף מכה של סאונד חזק.
בדרך כלל במגברים נוכל להגיע רק לאוברדרייב בערוץ של הקלין ולדיסטורשיין יהיה בד"כ ערוץ נפרד
(שמופעל ע"י לחיצת כפתור) עם כפתורי שליטה נפרדים וגם שם יהיו שני הכפתורים האלה העובדים בדיוק באותה צורה.
דיסטורשיין ואוברדרייב בפדאלים
הדרך השנייה והנפוצה ביותר לקבלת דיסטורשיין / אוברדרייב היא באמצעות פדאלים.
באמצעות פדאל דיסטורשיין אפשר לעבור מקלין סאונד לדיסטורשיין תוך כדי נגינה על ידי לחיצה על הפדאל עם הרגל. (יש גם סוויצ'ים יעודיים שמפעילים את הדיסטורשיין במגבר) ישנם הרבה סוגים של דיסטורשנים ואוברדרייבים וכל אחד נותן סאונד שונה.
יש כאלה המתאימים למטאל עם המון גיין וססטיינים שלא נגמרים,יש כאלה שעוברים דרך מנורה,יש כאלה מפוזרים וזה לא נגמר…
הכפתורים העיקריים שאפשר למצוא ,בשינויים כאלה ואחרים, על הפדאלים הם:
Gain – עוצמת כניסת הגיטרה (רמת הלכלוך)
Volume – עוצמת האפקט
Tone/Color – אופי הדיסטורשיין
High – שליטה בתדרים הגבוהים
Bass/Low – שליטה בתדרים הנמוכים
למצוא דיסטורשיין / אוברדרייב שאוהבים זו משימה לא קלה…
רוב הגיטריסטים הגדולים מעדיפים להוציא את הדיסטורשיין שלהם מהמגבר (סלאש,מלמסטין,
גילמור…) ומחזיקים מגברים במיוחד רק בשביל הדיסטורשיין שלהם ובהופעות הם עוברים
בין מגבר הקלין סאונד למגבר הדיסטורשיין.
אך יש גם גיטריסטים שמעדיפים להשתמש בפדאלים /מולטים (פול גילברט,סטיב ואי,מרטי פרידמן…)
לסיכום,נגינה עם דיסטורשיין זה אחד הדברים הכיפיים שיש.
צריך לשמוע כמה שיותר סוגי דיסטורשנים ולשחק עם הסאונד עד שמגיעים למשהו שאוהבים.
בסרטון הבא תוכלו לשמוע את ההבדלים בין אוברדרייב לדיסטורשיין ובין הסוגים השונים שלהם.