הוצאת אקורדים של שירים משמיעה

איך להוציא אקורדים של שירים משמיעה

קורה לנו הרבה פעמים שאנחנו שומעים שיר ואנחנו רוצים לדעת מה האקורדים שלו.אז נכון,
הכי קל זה לפתוח את האינטרנט ולהוציא את האקורדים, אבל מה עושים כשאין לנו אינטרנט
או שאנחנו צריכים לנגן בזמן אמת שיר שאנחנו לא מכירים?
בכתבה הבאה נראה איך אפשר להוציא אקורדים של שיר משמיעה.

בכדי להוציא אקורדים של שיר משמיעה צריך שמיעה מוסיקאלית טובה.

שמיעה מוסיקאלית מתפתחת עם הזמן והניסיון. ככל שננגן יותר ,נכיר יותר טוב איך האקורדים נשמעים ולאט לאט נתחיל לזהות אותם כשהם מנוגנים. אפשר ורצוי לעזור לתהליך זה ולעשות תרגילי פיתוח שמיעה. יש הרבה תוכנות ועזרים לנושא הזה כמו : GNU Solfege, Earope ,Ear Master…

גם למי שאין שמיעה אבסולוטית (ולרובנו אין) יכולה להיות שמיעה מוסיקאלית מעולה, זה עניין של תרגול ניסיון וידע.
שמיעה אבסולוטית זה היכולת לאבחן גובה של צליל על פי התדר שלו ולא ע"י היחס שלו לצלילים אחרים.
יש שטוענים שזוהי תכונה מולדת ויש הטוענים שהיא נרכשת בשלבי ילדות מוקדמים.
כדי להרגיע נציין שלרוב המוסיקאים אין שמיעה אבסולוטית.

חזרה לעינינו, הטכניקה הבסיסית להוצאת אקורדים משירים היא לעקוב אחרי הבס, ולמה?

תפקידו של הבס הוא להוביל את המהלך ההרמוני של השיר,הוא אומר לנו איפה אנחנו נמצאים בשיר מבחינה הרמונית.
הרעיון הבסיסי בתפקידו הוא לנגן את שורשי האקורדים של ההרמוניה,לדוגמא:

אם יש לנו איזה שהוא אקורד A בשיר (ולא משנה איזה,מז'ור,מינור, 7…)
אז הבסיסט ינגן את הצליל לה, ואם יש לנו E הבסיסט ינגן מי וכו'.
סביר להניח שהוא ינגן עוד כל מיני תווים אך התו הראשון בהחלפת האקורד לרוב יהיה שורש האקורד.

כמובן שתפקידו של הבסיסט הרבה יותר מורכב ומעניין ובנוסף יש לו תפקיד ריתמי מאוד חשוב,
אך לטובת עניינינו פישטתי את תפקידו לרמה הבסיסית אז, בסיסטים… אל תעלבו 🙂

טוב, אז אמרנו לעקוב אחרי הבס,בכדי לעקוב אחריו אנחנו צריכים את היכולת לשמוע אותו
בתוך השיר ולהפריד אותו מהכלים האחרים.
תרגיל חשוב מעניין וכייפי שאפשר לעשות לצורך העניין זה להקשיב לשירים באוזניות,
לעצום את העיניים ולנסות לעקוב אחרי כלי מסוים, וכך לאט לאט לנסות ליצור הפרדה של כלים ותפקידים בשמיעה
( כאילו אנחנו שומעים את השיר בערוצים)

אז אם נוציא את התווים של הבס במעברי האקורדים,נוכל לדעת איזה אקורד יש בהרמוניה
(A,B,C,D,E,F,G ) ואז מה שנשאר לנו זה לפענח איזה סוג אקורד זה: מז'ור,מינור,7…

דוגמא:
אם מצאתי שהבס מנגן את הצליל לה,אני יודע שיש לי פה איזה שהוא סוג שלA ועכשיו אני אבדוק איזה A זה.

בעקרון אפשר לנגן כל שיר רק עם אקורדים מז'וריים ומינוריים בסיסיים (אקורדים משולשים)
אז האבחנה הראשונה שאני עושה זה אם האקורד יהיה A או Am .
אם אני לא מזהה את זה באוזן אז אני אנגן עם השיר את האקורד ואבדוק מה יותר מתאים.

האבחנה השנייה היא האם האקורד הוא משולש בסיסי או שיש לו צלילים נוספים (A7 , A Maj7 , A6… ) כדי לזהות אקורדים אחרים שהם לא מז'ור ומינור בסיסי צריך להכיר את הסאונד שלהם וזה עניין של ניסיון ותרגול.

דבר נוסף שיכול לעזור מאוד,זה לדעת קצת תיאוריה של הרמוניה.

אם נדע באיזה סולם מנוגן השיר ואנחנו יודעים קצת תיאוריה אז נוכל כבר מראש לדעת את סביבת האקורדים של השיר,לדוגמא ,אם מצאתי שהסולם של השיר הוא סול מז'ור אז אני כבר יכול לדעת שהסביבה ההרמונית של השיר תהיה:

G Am Bm C D7 Em F#m7b5

כמובן שיכולים להופיע גם אקורדים אחרים אך לכל שיר יש את הסביבה ההרמונית שלו שהיא בעצם האקורדים ששייכים לסולם של השיר. בנוסף, אם אני יודע לזהות מהלכים הרמוניים בשמיעה כמו: I – IV – V , II – V – I אז זה כבר נהיה ממש קל להוציא את האקורדים.(זה דורש גם ידע תיאורטי)

בסופו של דבר, להוציא אקורדים זה עניין של שמיעה,ידע וניסיון.

כמה שתנסו להוציא יותר שירים כך השמיעה שלכם והיכולת שלכם תתפתח. הכי חשוב,לא להתייאש,בהתחלה זה קשה ולא כל כך מצליחים לפגוע אבל חשוב להמשיך ולנסות ולבדוק איפה טעיתם (אפשר דרך האקורדים באינטרנט) וכך תשתפרו.

שני דברים אחרונים:

  1. לא בכל השירים יש גיטרה בס,אז במקרים כאלו פשוט לעקוב אחרי הבסים של כלי מסוים,גיטרה,פסנתר…
  2. רצוי להקשיב לשירים עם רמקולים טובים שיש להם בס טוב ולא נניח דרך הרמקולים של הלפטופ שאין בהם בכלל בסים.(גם יותר מדי בסים כמו סאב חזק זה לא טוב כי אז הבס מרוח ולא ממקוד וברור)

אז יאללה לעבודה,
שיהיה בהצלחה!

שתף

דילוג לתוכן