אילתור בסולם בלוז

אילתור בסולם בלוז

איך להשתמש בסולם וטיפים לאילתור

דוגמא לאלתור בלוז קצרצר בסולם בלוז

לפני שניגשים לאלתר בלוז חשוב שנכיר שני דברים:

1. הרמוניה של בלוז –  חשוב להכיר את מהלכי האקורדים הקלאסיים של הבלוז,מז'וריים ומינוריים, ברמה כזו שכשאנחנו שומעים אותם מתנגנים אנחנו מבינים מהו האקורד/דרגה המנוגן ולאן הוא ממשיך משם.

מי שלא יודע זאת מוזמן להיכנס למאמר הקודם – יסודות הבלוז – הרמוניה. זה מאוד חשוב לדעת את האקורדים טוב כי אנחנו מאלתרים עליהם.

2.סולואים של בלוז – חשוב מאוד לשמוע בלוז וסולואים של גיטרה בפרט.

ככל שנשמע יותר סולואים,גיטריסטים,פראזות כך נכיר את שפת הבלוז יותר טוב ויהיה לנו כבר רעיון איך זה אמור להישמע. זה כמו ללמוד שפה חדשה,יותר קל ללמוד שפה חדשה בסביבה שמדברים אותה כי ככה היא כבר נשמעת לנו מוכרת ומתנגנת לנו באוזן.

גיטריסטים ששווה לשמוע: ביבי קינג, גארי מור, אריק קלפטון,ג'ימי הנדריקס, סטיבי ריי ווהן, אלברט קולינס,אלברט קינג,באדי גאי…

טוב,אז הסולם הבסיסי והנפוץ ביותר בנגינת בלוז הוא,איך לא, סולם בלוז.

סולם בלוז הוא סולם פנטטוני שהתווסף לו עוד צליל אחד,כרומט/בלו נוט.
את סולם הבלוז ניתן ללמוד כאן:

1.שיעור תאורטי – הסבר על סולם בלוז וכל 5 הפוזיציות שלו.
2.שיעור בוידאו – חמשת הפוזיציות  של סולם בלוז.

איך ואיפה להשתמש בסולם

אז מה שנחמד בבלוז זה שגם כשיש לנו בלוז מז'ורי וגם כשיש לנו בלוז מינורי אנחנו ננגן את הסולם מאותו מקום.

יש שתי דרכים פשוטות כדי להבין איפה לנגן את הסולם, האחת לפי מיתר שישי והשנייה לפי מיתר חמישי.

דרך ראשונה :מיתר שישי – פוזיציה ראשונה

דרך ראשונה זה לנגן פוזיציה ראשונה מהטוניקה של הקטע לפי מיתר שישי.

**התרשים הוא תרשים של צוואר הגיטרה כאשר תחילת הצוואר הוא מצד שמאל ובדומה לטאבים ,הקו
העליון הוא מיתר ראשון ,מי גבוה (e) ,והקו התחתון הוא המיתר שישי, מי נמוך (E).

לדוגמא ,אם יש לי בלוז ב Am/A  נתחיל את הפוזיציה הראשונה של הסולם במיתר 6 פסק 5 שזה הצליל לה
שהיא הטוניקה של הסולם ואז שאר הפוזיציות לפי הסדר (אחורה וקדימה)

אם יש לי בלוז ב Bm/B  נתחיל את הפוזיציה הראשונה של הסולם במיתר 6 פסק 7
אם יש לי בלוז ב Gm/G  נתחיל את הפוזיציה הראשונה של הסולם במיתר 6 פסק 3
וכך הלאה…

איפה שתיהיה הפוזיצייה הראשונה,לפי הטוניקה,תמיד אחריה תבוא פוזיצייה שנייה,שלישית והלאה
ולפניה חמישית,רביעית וכו' הסדר תמיד אותו סדר.

דרך שנייה: מיתר חמישי – פוזיציה רביעית

דרך שנייה זה לנגן פוזיציה רביעית מהטוניקה של הקטע לפי מיתר חמישי.

לדוגמא ,אם יש לי בלוז ב Am/A נתחיל את הפוזיציה הרביעית של הסולם במיתר 5
פסק 12 שזה הצליל לה,ומשם את כל הפוזיציות לפי הסדר (אחורה וקדימה)

אם יש לי בלוז ב Dm/D  נתחיל את הפוזיציה הרביעית של הסולם במיתר 5 פסק 5
אם יש לי בלוז ב Fm/F  נתחיל את הפוזיציה הרביעית של הסולם במיתר 5 פסק 8
וכך הלאה….

איפה שתיהיה הפוזיצייה הרביעית,לפי הטוניקה,תמיד אחריה תבוא פוזיצייה חמישית,ראשונה והלאה
ולפניה שלישית,שנייה וכו' הסדר תמיד אותו סדר.

שתי הדרכים האלו הן רק דרכים להסתנכרן עם הסולם,להבין איפה מנגנים על הצוואר של הגיטרה,
מהי המערכת צלילים שלנו ואיזה תווים מותר לנגן.

כמובן שברגע שהתמקמנו על הצוואר והבנו איזה תווים שייכים לסולם, אפשר לנגן מאיזה פוזיציה שרוצים.

טיפים לאילתור

1.Less Is More – קחו פוזיצייה אחת,תתעמקו בה ותוציאו ממנה את המקסימום.
ברגע שיש הרבה פוזיציות ואפשרויות ולא שולטים בהם פיקס הרבה פעמים הולכים לאיבוד.
אז כדאי להוסיף פוזיציות לאט ובהדרגה.

2.משפטים מוסיקאליים – לנסות ליצור משפטים מוסיקאליים ולא סתם לנגן תווים.
זה כמו ההבדל בין סתם לזרוק מילים באוויר לבין לחבר אותם למשפט בעל משמעות. תנסו לשיר את המשפט שניגנתם,אם זכרתם אותו
והצלחתם  סימן שהוא טוב.

3.קצב – לשנות מקצבים בסולו,לא לנגן את אותה תבנית קצבית כל הזמן.

4.הרעדות – כל צליל שנשארים עליו להרעיד.
הרעדות מוסיפות הרבה Feel לנגינה ועושות הבדל עצום! (שיעור הרעדות)

5.לקחת אויר – לרווח את הנגינה,לא לנגן מיליון תווים,גם פסק זמן זה מוסיקה.

6.הרמוניה – להקשיב לליווי ,בסופו של דבר הסולו שלכם רוכב עליו.

7.טכניקה – לעבוד תמיד על טכניקה ולשפר אותה כדי שתוכלו לבטא מה שאתם רוצים בקלות ובטבעיות.

8.הוספת קישוטים – להוסיף קישוטים לנגינה בטעם כמו: החלקות, מתיחות,פול אוף והאמר און….

9.האזנה למוסיקה – להקשיב לסולואים של אחרים ולקחת רעיונות שאוהבים.

שתף

דילוג לתוכן