מבנה הבלוז ומהלכי האקורדים
מהם מהלכי האקורדים המסורתיים של הבלוז,מהן הדרגות האופייניות
ואיך מנגנים בלוז בכל סולם בקלות
הבלוז הוא סגנון מאוד בסיסי וחשוב שממנו התפתחו סגנונות הג'אז והרוק.
הוא התפתח במאה ה 19 על ידי העבדים השחורים בארצות הברית.
המבנה של הבלוז היה מאוד ברור וקליט והשירים היו לרוב שירים עצובים שקשורים למצבם של העבדים.
המבנה הכי נפוץ של הבלוז נקרא: בלוז 12 תיבות ( 12Bars Blues) או בלוז מסורתי – Traditional Blues .
השירים לרוב היו נכתבים בסיבובים של 12 תיבות כאשר 12 תיבות זה בית (אין פזמון).
ל 12 תיבות יש גם חלוקה פנימית:
תיבות 1-4 – נושא או אמירה מסויימת
תיבות 5-8 – חזרה על הנושא או האמירה
תיבות 9-12 – פתרון או השלמה של האמירה
לדוגמא,השיר Red House של ג'ימי הנדריקס:
There's a red house over yonder, that's where my baby stays. | תיבות 1-4 |
There's a red house over yonder, baby, that's where my baby stays. | תיבות 5-8 |
Well, I ain't been home to see my baby in about ninety nine and one half days. | תיבות 9-12 |
אז ,כל 12 תיבות זה נחשב בית או סיבוב,ושיר מורכב ממספר סיבובים (כל שיר ואורכו).
המבנה ההרמוני (מהלך האקורדים) של הבלוז המסורתי הוא גם די פשוט וקבוע והוא מורכב ממעברים בין שלושה אקורדים, או יותר נכון, שלוש דרגות : I , IV , V .
גם כאן מורגשת החלוקה של ה-12 תיבות לשלושה חלקים.
בלוז בסולם דו מז'ור – C:
![](https://guitarfreak.co.il/wp-content/uploads/2020/03/major-blues-chords.jpg)
בלוז בסולם לה מינור – Am:
![](https://guitarfreak.co.il/wp-content/uploads/2020/03/minor-blues-chords.jpg)
לא משנה אם הבלוז הוא מז'ורי או מינורי,הדרגות הן אותם דרגות של הסולם המנוגן בין אם הוא מינור או מז'ור.
הדבר היחיד שיש לשים לב הוא שבבלוז המינורי ,האקורד האחרון הוא מז'ור ולא מינור.הדרגה החמישית בסולם המינורי הופכת למז'ור בתיבה ה 12. הסיבה שהופכים את האקורד למז'ור היא כדי ליצור דומיננטה בסולם מינור, שתייצר מתח ותשאף להיפתר לדרגה הראשונה.
במילים אחרות,המז'ור בתיבה ה 12 גורם לסגירת הסיבוב ולוקח אותנו חזרה לתיבה הראשונה לסיבוב נוסף, בצורה טובה יותר מהאקורד המינורי.
כאשר מבינים את המהלך אקורדים של הבלוז זה נורא קל להעביר אותו לסולמות שונים, התבנית היא אותה תבנית. כשמסתכלים על הגריף אפשר לראות בקלות תבניות של הדרגות וזה עוזר לעשות טרנספוזיציה לסולם אחר בקלות.היחס בין האקורדים נשמר,רק מזיזים אותו קדימה או אחורה.
בואו נראה שתי תבניות עיקריות,האחת,כשהדרגה הראשונה נמצאת במיתר שישי והשנייה,כשהדרגה הראשונה נמצאת המיתר חמישי.
תבנית של שורשי האקורדים לפי דרגות כשהדרגה הראשונה נמצאת במיתר שישי:
![](https://guitarfreak.co.il/wp-content/uploads/2020/03/chords-dgrees-by-6-string.jpg)
בדוגמא, זה בלוז ב G. אם נרצה בלוז ב A אז ניקח את התבנית ונזיז אותה טון קדימה.
הדרגה הראשונה תהיה במיתר שישי פסק חמישי(A), הדרגה הרביעית תהיה מתחתיה (D) והדרגה החמישית תהיה במיתר חמישי פסק 7 (E).
תבנית של שורשי האקורדים לפי דרגות כשהדרגה הראשונה נמצאת במיתר חמישי:
![](https://guitarfreak.co.il/wp-content/uploads/2020/03/chords-dgrees-by-5-string.jpg)
בדוגמא, זה בלוז ב C. אם נרצה בלוז ב D אז ניקח את התבנית ונזיז אותה טון קדימה.
הדרגה הראשונה תהיה במיתר חמישי פסק חמישי(D), הדרגה הרביעית תהיה במיתר שישי פסק 3 (G) והדרגה החמישית תהיה במיתר שישי פסק 5 (A).
זוהי התבנית הבסיסית של הבלוז שכל מוסיקאי יודע ומכיר טוב. עם השנים ,הבלוז התפתח ואפשר לראות כל מיני מהלכי אקורדים בשירים.
אך עם כל ההתפתחות והשינויים ,הבסיס נשאר אותו בסיס והשינויים הם סביב ההרמוניה הבסיסית:
I , IV ,V
דבר נוסף שמאפיין את הבלוז זה אקורדים 7. לכל אקורד ניתן ואף רצוי להוסיף 7,בין אם הוא מז'ור או מינור. ה-7 כל כך מאפין בלוז עד כדי כך שאפילו הדרגה הראשונה מקבלת 7.
לסיכום,הבסיס ההרמוני של הבלוז הוא מהלכי אקורדים בין הדרגות: ראשונה,רביעית,חמישית.
חשוב לשמוע הרבה בלוז כדי להכיר את הסאונד של הבלוז ואת מהלכי האקורדים.
אומנים מומלצים: בי.בי קינג,ג'ימי הנדריקס,באדי גאי,אלברט קולינס,סטיבי ריי ווהן, גארי מור,רוברט ג'הנסון.