12 טיפים שישפרו את הליווי שלך
מנגנים שירים והליווי נשמע לכם תבניתי ומשעמם?
רוצים להוסיף עניין לליווי ולבנות תפקידי ליווי מקצועיים?
לפניכם 12 טיפים שיעזרו לכם לבנות תפקידי ליווי מקצועיים לשירים ויגרמו לנגינה שלכם להגיע לקדמת הבמה!
- דינאמיקה בעוצמת נגינה – להכניס שינויי עוצמה בנגינה, שלא כל הפריטות יהיו באותה עוצמה.
זה כמו דיבור,אנחנו משנים את עוצמת הדיבור שלנו כל שנייה ושנייה.
כשכל הפריטות הן באותו חוזק זה נשמע תבניתי ורובוטי ללא רגש. - דינאמיקה במקצבים – להכניס שינויים במקצב של הפריטה ולא לנגן בתבנית קבועה שחוזרת על עצמה.
אפשר להשתמש בתבנית פריטה בסיסית שעליה אנחנו משחקים,
פעם מוסיפים פריטה, פעם מחסירים פריטה וכו…
האידיאל הוא להבין את תחושת הקצב בשיר ולפרוט באופן חופשי ברוח המקצב הראשי. - הפרדה של בס ואקורד – חשוב ליצור בפריטה הפרדה בין הבס לבין שאר האקורד,
ממש כמו בפסנתר ששם יד ימין מנגנת את האקורד ויד שמאל את הבס.
ההפרדה הזו הפריטה תיצור הולכת אקורדים יותר טובה וברורה ודגשים בנגינה.
יש הבדל משמעותי בסאונד כאשר מנגנים עם הפרדה,הרזולוציה גדלה. - שימוש במפרט המתאים – שימוש במפרט המתאים ועוצמת החזקתו משפיעים ישירות על הסאונד המתקבל.
כשרוצים סאונד רך ומלטף נשתמש במפרט דק ואחיזה משוחררת.
כשנרצה סאונד חזק ובועט נשתמש במפרט יותר עבה ואחיזה טיפה יותר חזקה.
לכתבה המורחבת על מפרטים כנסו לכאן - מיקום האקורדים בצוואר– מיקום אחיזת האקורדים בצוואר משפיע על אופי הסאונד המתקבל.
אם מחפשים סאונד גדול ושמן ננגן אקורדים בתחילת הצוואר, בעיקר אקורדים פתוחים.
אם נחפש סאונד יותר קטן,פאנק וכו', נחזיק אקורדים יותר קדימה בצוואר.
ככל שמתקדים יותר קדימה בצוואר הסאונד נהיה יותר קטן. - היפוכי אקורדים – שימוש בהיפוכים מאפשר נגינה יותר צפופה וקרובה,
הן מבחינת הולכת קולות והן מבחינה פיזית על הגיטרה.
בנוסף,אפשר לשחק בין ההיפוכים השונים של האקורדים,דבר שמגוון את הנגינה וגם
להשתמש בהיפוכים עם בסים מתחלפים ולעשות הולכת בסים בין האקורדים.
להרחבה על אקורדים עם בסים מתחלפים היכנסו לכאן - הוספת צלילים לאקורד הסולם – אם נבין איך האקורד יושב בתוך הסולם שאנחנו מנגנים,
מבחינת דרגה ופוזיציה, נוכל לשחק עם הצלילים שעוטפים אותו מסביב
וליצור צבעים נוספים לאקורד ולליווי. - סגנונות ומקצבים שונים – חשוב להכיר כל מיני סגנונות ולדעת מה מאפיין אותם מבחינה
קצבית וכך אפשר להעביר שיר מסגנון אחד לסגנון אחר.
לשיעורי פריטות בסגנונות שונים היכנסו לכאן - מציאת הרגיסטר הפנוי – אם מנגנים בהרכב ויש עוד כלי או שניים שמנגנים ליווי
( גיטרה, פסנתר,קלידים,אקורדיון… ) חשוב למצוא את תחום התדרים הפנוי ולנגן בו.
כלומר,לנגן באוקטבה שונה משהכלים האחרים וכך ליצור מרקם יותר עשיר שנותן
יותר מקום לכל כלי. - הולכת בסים – שימוש בהולכת בסים לאקורד הבא בליווי.
אפשר להשתמש בתווים מהסולם וגם בתווים כרומטים ( חצי טון מעל או מתחת לשורש האקורד הבא) - שימוש בליינים לליווי – למצוא ליין מלודי או קצבי היושב על ההרמוניה.
נשמע מעולה בתור גיטרה שנייה או כאשר יש כבר ליווי מאוד מלא.
אפשר להשתמש גם בנגינת אוקטבות. - הבלטת הגיטרה (קירוב וריחוק) – כשנרצה להבליט את הגיטרה (לקרב למאזינים) ננגן תווים יותר גבוהים וכשנרצה שהיא תהיה מאחורה ו"תרפד" ותעבה (להרחיק) ננגן תווים יותר נמוכים.
מקווה שזה יעזור לכם לבנות תפקידי ליווי מעניינים מהנים ויצירתיים!
בהצלחה!